Една от любимите ми групи реши да изрази по този начин видовете разменни отношения. всички много се смяхме. Надявам се, че въпреки закачката, те наистина разбраха смисъла. 10.2011 |
Особено в началото, когато бях млада и "зелена", хорската посредственост дори ми причиняваше почти реална физическа болка, но с времето претръпнах. Не мога да приема обаче, че нещо безвъзвратно се е загубило, потънало е в черната дупка на българското средно образование и ще си остане там - забравено, ненужно и прокълнато. Любопитството към знанието, към света, будният, непредубеден млад дух, който търси истината и любовта ... Това ми липсва, когато си мисля за днешното българско образование. Клишета, матрици, сдъвкани кухи фрази... изглежда лишаваме себе си и децата си от свободата да търсим отговори, да се изненадваме, да се провокираме ...
Няколко поредни години участвам в един колективен курс, който се изнася пред студенти магистри. С всяка изминала година, обаче, младите хора идват все по-слабо подготвени, по-демотивирани, обезверени...
Средното образование не си прави труда да им разкаже за академичната етика и етикет, за полезността на знанието за личния им живот. Никой не разяснява, не води диалог с младите за това кои са разликите между ученика и студента.
Да не говорим за разчупването на клишето, за стимулиране на мисленето и критичността...
Масова младежка апатия. Страшно звучи, надявам се тайно да бъркам в преценката си.
Срещах едни красиви, млади хора, които не знаеха в действителност защо посещават университета или по-скоро смятаха, че единственото важно за тях е безболезнено, с минимални усилия да получат един лист хартия - дипломата... Първият въпрос не беше какво можем да очакваме от вас, асистент Маркова, а как ще ни оценявате? Оценката, а не съдържанието. Хартиеният лист, а не това, че сме открили ново знание за света около нас.
С всяка следваща година взаимните ни занимания с магистрите ставаха все по-унизителни и за двете страни и накрая реших, че трябва да потърся повече отговори. Да вляза при първокурсниците, за да видя къде точно се къса нишката, къде се бетонират клишетата, до колко важна е моята лична отговорност за отношението на демотивираните и необразовани магистри.
Влизането в първи курс е нещо много близко до влизането в 9-ти гимназиален клас. Едни страхотни млади хора, които напълно не съзнават защо са кандидатствали във ВУЗ. Не знаят как да се държат в аудитория, вдигат ръка, молят за разрешение да отидат до тоалетната, обръщат се към мен с "госпожо", в началото не поздравяваха... Те просто нямат знанието, не са имали шанса досега да разберат как да се държат в университета и какво да очакват от живота си, когато са студенти.
Само няколко редки изключения успяха да ми разкажат за мотивите си защо искат да следват икономика и как си представят, че ще продължат след това. Останалите сякаш не участват, не взимат те решенията, а някой друг ги е хванал за ръка, записал ги е, държал е изпит вместо тях и така ... година след година тази чужда сила ще ги доведе до края, до завършването.
Много неприятно чувство...
Имах огромния късмет да избера титуляр за лекциите и да мога да използвам цялата си творческа лудост в конструирането на динамични, проективни упражнения. (огромни благодарности на доц. Вяра Стоилова за творческия заряд и на ас. Габриела Йорданова, че ми се връзва на щуротиите).
Начинът по който водим упражненията на 1 курс е най-малкото предизвикателен - за нас и за тях - за младите, стреснати студенти. Те сякаш очакваха да си продължим по клишето - аз да чета или да говоря нещо скучно на носа си, те да си говорят, да играят или да си чатят на мобилните си телефони. Да се преструваме - аз, че нещо им преподавам, те - че нещо са разбрали. Провокацията е от първата до последната секунда на нашето съвместно забавление. Мисля, че и те вече до голяма степен са го разбрали.
Много искрено вярвам, че ако всички ние осъзнаем навреме тревожността на положението и започнем да работим целенасочено, ще успеем да върнем блясъка в очите на децата ни - онзи блясък, който да ни казва: "Аз ще създам нещо ново и интересно, аз мога да се съмнявам!", а не онзи - отразеният блясък от поредната чалга-звезда, разказваща за някакъв щампа-живот...
Всеки човек, поне веднъж в живота си трябва да посади дърво!
Аз вярвам, че всеки човек, поне веднъж в живота си трябва да събуди любопитството към знанието и света в един млад живот!
Няма коментари:
Публикуване на коментар