понеделник, 13 февруари 2012 г.

"Родила съм три деца и изглеждам перфектно."/ "I gave birth to three children and look perfect"

Няма да ви губя времето с предисловия, но все пак, за да загрея почвата да ви кажа:
Винаги съм била привърженик на принципа "Всеки да прави това, което му се пие" ;-) сиреч животът си е мой, и ще правя каквото искам, стига да не преча на околните!
И друго искам да ви призная - опитвам се да спазвам този принцип. Е, не винаги успявам, но се старая.
Предполагам знаете, че съм социолог и се занимавам с научна работа, т.е. пристрастена съм към данни, доказателства и обосновани аргументи. Отдавна съм се научила, че преди да направя някакво обобщение, трябва да съм намерила минимум три (достоверни) източника, които да го потвърждават и затова съм непримирима към хора, които налагат на околните тяхната "истина" - израз на комплекс, егоизъм, невежество и каквото си поискате от сорта.
Свършвам с въведението. Ще ви разкажа (накратко, обещавам) една истинска история, но не от любов към жълтините и клюките, а защото много ясно изразява един определен тип на поведение, който лично аз никак не подкрепям - арогантното, агресивно незнание.

Скоро бях на един детски рожден ден - знаете колко е приятно. Майки си говорят за децата, за раждането, за възпитанието, смях, веселие, лежерно, времето минава неусетно. А дребните дечиня беснеят с почервенели бузи в детския клуб, смеят се и накрая разбира се не искат да си тръгват. Аз определено обичам тези веселби.
Докато си седяхме, майките, около масата с хапки и чаши вино, една много привлекателна, атрактивна жена почти непрекъснато повтаряше, че е майка на три деца (да са й живи и здрави!), че ги е родила за 5 години и че никак не и тежи майчинството. До тук добре, това е достойно за уважение!
Започна да не ми става толкова симпатична, когато започна да натяква, че всички на масата трябва да имаме задължително по три деца, иначе нещата не са напълно истински! Питаше всички: "Ти колко дечица имаш?, А, две. Е, задължително трябва да работите за трето." В края на рождения ден исках мигом, на бегом да се прибера, да приклещя Милото, за да зачена близнаци, та бързо да ги направя три! И в момента, докато ви пиша, чувам гласът й - "Три, задължително поне три, за 5 години!" Проглуши ми ушите, казвам ви!

Красивата майка на три деца често потвърждаваше очевидното, а именно че изглежда страхотно, въпреки, че има три деца! В един момент с гордост ми сподели, че не е кърмила нито едно от децата си. Предполагам, че не е кърмила, за да запази гръдните си силиконови импланти. Решението си е лично нейно, не се намесих, мълчах си и винаги ще си мълча по този въпрос. Още повече, че (слава Богу) не ни агитираше всички да си сложим импланти, което е истина, не бива да се отрича. Признавам.
Тази жена в някакъв момент каза също, че и трите й бременности са прекъснати по-рано от термина - по нейно желание (всички сме чували за тази практика, нали?). И това си е нейна работа, но ми изостри вниманието.
Сега идва важната част, заради която реших да ви пиша всичко това. 
В началото на разговора, признавам, аз се радвах на свежестта и тонуса на майката на три деца до момента, в който тя с гордост не ми призна, че е пушила и през трите си бременности! Изгледах я изпепеляващо, само липсата на всякакъв смисъл от реакция ме принуди да си замълча, а тя отговори: "Нищо им няма, бе човек!". Сякаш е била любопитна да разбере емпирично, нагледно, дали ще им има нещо!!! Дано нищо да им няма на децата наистина.

Аз съм бивш пушач и се разделих с този приятен навик, когато забременях с Амалия. Не се дразня от пушещите около мен, не мърморя, не възразявам да усещам мирис на цигари, но не ми се пуши. Не съм пушила по време и на двете си бременности и знам колко е вредно това за плода - чела съм доста по въпроса.Затова си позволявам да напиша и това "Конско".

Обръщам се към всички онези бъдещи майки, които възнамеряват да продължат да пушат докато са бременни:
Източник: http://www.fda.gov
Когато пушите по време на бременността, бебето ви е изложено на опасни химически вещества като никотин, въглероден окис и катран. Тези химикали намаляват количеството накислорода, което достига до вашето дете. Кислородът е много важен и спомага детето ви да расте здраво. Пушенето също така може да увреди белите дробове на плода.
Жените, пушили по време на бремеността са с повишен риск от:   
    Извънматочна бременност
    Вагинално кървене
    Отлепване на плацентата
    Плацента превия
    Раждане на мъртво дете

Бебетата, родени от майки, които са пушили по време на бременността, по-често са изложени на риск от:
    Вродени дефекти, като цепната устна или небце
    Преждевременно раждане
    Ниско тегло при раждане
    Поднормено тегло за няколко седмици на бременността

Стана дълго, затова който има желание, може да прочете повече информация за пушене и бременност .
Ето една чудесна статия от любимия ми форум.

Сигурна съм, че ще има мнения "за" и "против" и ще се радвам ако провокирам дискусия.


Все си мисля обаче, че егоизмът не върви заедно с майчинството. А суетата съвсем. Нали доброволно се съгласяваме на сериозната промяна в телата ни, в мозъците ни, в ежедневието ни, за да създадем живот?
Това е само първата крачка. А после идва истински трудното - как да отгледаме децата си, за какъв живот да ги подготвим.

Вярвам, че отдавна сме спрели да свързваме родителството с простото и механично възпроизводство. Не би трябвало да броим децата си, а да се стремим за качествено и отговорно родителство. Да имаме осъзната потребност от създаване на деца, да сме достатъчно информирани за тяхното и нашето здраве. Да се наслаждаваме на живота заедно с тях.
Въпрос на цивилизованост, нали?

П.С. За да бъде атрактивна изложената теза, всички лица и събития са напълно реални. Не приемайте нищо от горенаписаното сериозно освен информацията за вредите на пушенето по време на бременност върху плода!
И да ви кажа също - кърменето е възможно със силиконови импланти.
Аз лично познавам дузина майки на три деца, които изглеждат перфектно при положение, че са кърмили и че са родили по нормален път в рамките на термина.

И не съм против силиконовите импланти. ;-)



2 коментара:

  1. Ина, аз съм изненадана, че ти си изненадана. Твоята среща ми се струва нормална за България - е, може би това че жената има 3 деца е по-особеното, иначе убедеността и, че е окей да пушеш, да раждаш цезарово сечение по избор и да не кърмиш за да не си развалиш бюста е широко прието. Аз не съм срещала много разбиране тук за моито понятия за бремеността и майчинството, които всъщност не са 'мои' а са английски. Срещах голяма съпротива през 90-те - от семейството на мъжа ми, от лекари - когато исках да раждам по естестен път и мъжът ми да присъства и затова родих първите две деца в Англия и прекарахме първите най-важни седмици там когато всеки ден идва акушерка в дома ти и следи дали гледаш бебето правилно и ти дава безценна подкрепа в труден момент. Помня, че хората тук ме мислеха за луда (дори за престъпничка!) че бебетата ми са само на кърма, че отказам да им дам вода, че не ги захранвам с сокчета и не знам какво още. От 6-7 години това вече е практика в България - ти примерно така си отгледала Амалия - но въпреки това когато родих пак преди 4 години в Токуда се опитаха да ме изкарат че не кърмя Кейти както трябва, че тя не наддава достатъчно и че трябва да пие вода с глюкоза и да я захранвам с изкуствено мляко. Аз отказах да им следя съветите, но ми костваше много нерви. Не знам защо смятат лекарите, че имат право да се намесят в нещо топлкова естествено като кърменето и защо мислят че като те критикуват и ти подбиват самочуствието това ще ти помогне да кърмиш по-добре. Срешала съм много българки които твърдят, че нямат кърма - доколкото знам това иначе е рядко срещано явление по света - но тукашните остарели понятия ги поставят в това положение. Проблемът се състои в много остарели обществените нагласи и липса на фокусирани информациони кампании. Включително съм чувала от една приятелка (интелигентна, образована Българка) че кърмата ми била 'мръсна' и вредна за бебето. Понеже всеки е чул или чел нещо някъде те избират каквито съвети им допадат а игнорират други напълно. Може би твоята позната е чула от лекар или чела във вестинк Уикенд премерно, че няма проблем да пуши по времето на бременноста и понеже и допада този съвет тя го е следвала ;)

    ОтговорИзтриване
  2. Кристин, благодаря за коментара! Най-изненадващото за мен беше агресивното налагане на собствената гледна точка. От сорта - аз съм правила така и това е единственото вярно нещо. И вие трябва да правите същото!

    ОтговорИзтриване