вторник, 13 март 2012 г.

Чалга-деца, чалга-държава - не, това не е за мен/Chalga children, chalga-state - no, thanks. Not for me!!

Важното е микрофон да има...
Първо бих искала да уточним какво точно разбираме под чалга. Потърсих в световната енциклопедия. Там пише, че "Чалгата, наричана още поп фолк или етно поп, е музикален стил, придобил популярност в България в началото на 90-те години на 20 век и съчетаващ български, арабски, турски, гръцки и ромски мелодии, както и мотиви от фламенко. Характерни за него са повтарящите се музикални и танцови ритми, а начинът на танцуване се нарича кючек."
В тази малка информация за чалгата не става дума за качествата на текстовете и музиката, но аз съм сигурна, че всеки от вас има мнение по този въпрос.
За мен лично чалгата не представлява никакъв проблем до момента в който не започне да се разпространява агресивно и повсеместно. Ако някой възрастен е решил, че така трябва да се забавлява - ок! Има ресторанти, дискотеки и прочие заведения, в които се слуша чалга и аз не ходя там. Когато някое телевизионно предаване започне да рекламира чалгата - превключвам канала. Не слушам чалга и поради тази причина този социокултурен феномен не ми пречи.
Реших да ви напиша какво е моето мнение по темата за чалгата, защото бях провокирана от клип, в който деца от българско училище танцуват пред родителите си на музикален съпровод от поп фолк/чалга песен. 
В Интернет ми попада информация, че Чалга певица ще се изучава в учебник по музика. Сякаш вече се изучава - ето ви страница от учебник по музика - сами преценете.
Вече ставаме свидетели на маркетинговата стратегия да се рекламират места - ресторанти, музикални клубове, дори хотели - в които чалгата е забранена! Дори попаднахме на училище, в което изрично се подчертава, че чалга не се пуска по никакъв повод. Замислете се какво точно се случва с нас?
Децата ни се разделят чалга и анти-чалга фенове. Сред моите студенти имаше само неколцина, които си признаха, че не слушат чалга.
Оставям изводите на вас, надявам се, че ще провокирам дискусия и ще успея да видя и мнението на тези, които слушат чалга с децата си. 
Изгледайте и този клип. На мен ми стана тъжно... Горките дечица, вкарани в чалга стилистиката - коментират външния вид, грубо, доста злобно, повърхностно, нали? Знаят имената на певици и певци, които за първи път чувам, но без да обръщат внимание на музиката и песните. Коментират жълтите новини, говорят едни през други...  Ето, погледнете сами - Деца коментират чалга певици

Какво точно предопределя избора на музика за едно училищно тържество? Ето това ме смущава. До каква степен чалга-културата е завзела личното ни пространство?

Няма коментари:

Публикуване на коментар